2019.02.05.

Meditáció

Minden meditáció végső célja a „nonduális” állapot elérése (Berman és mtsai., 2015), ami egy olyan mentális állapotra utal, amely mentes a fenomenológiai tartalmaktól, és egy tiszta tudatosság jellemzi, amely mentes a kettősség megosztó, ellentétes voltától (Berman és mtsai., 2015). A Yoga Szútrák úgy hivatkoznak erre az állapotra, mint befelé kontemplálás, ahol a figyelem és a megfigyelő teljesen összeolvad. Ez tulajdonképpen az elkülönültség érzés kettősségét is megszünteti (én és nem-én).

Théta aktivitást növelő tényezők 
Egy 1715 résztvevőből álló vizsgálat, amely 1966-2015-ig dolgozott fel adatbázisokat, megmutatta, hogy a mindfulness meditáció leggyakoribb velejárója volt a megnövekedett alfa és théta erő, mind egészséges és patológiás csoportokban. Az együttes jelenléte a növekedett alfa és théta hullámoknak jele lehet a relaxált éber figyelmi állapotnak, amely hozzájárulhat a mentális egészséghez (Lomas és mtsai., 2015). A meditáció egy olyan mentális gyakorlat, amelyet egy mélyen ellazult, mégis teljes mértékben éber állapot jellemez (Takahashi és mtsai., 2015 idézi Mason és mtsai., 1997). A gyakorlatot sokak arra használják, hogy
serkentsék a mentális egészségüket egy önirányított módon, illetve csökkentsék a stresszt és az érzelmeiket managelhessék (Takahashi és mtsai., 2015 idézi Bishop, 2002; Kabat-Zinn és mtsai 1992; Reibel és mtsai., 2001). A meditáció közben a gyakorlott meditálók magasabb alfa és théta EEG erőt mértek (Takahashi és mtsai., 2015 idézi Corby és mtsai. 1978; Delmonte, 1984; Travis, 2001; Woolfolk, 1975). Ezek a kutatások viszont a meditatív állapotok, illetve a théta jelenlétének pozitív hozadékát emelik ki.
Számos korábbi EEG tanulmány bizonyította, hogy a meditáció által létrehozott lassulás az alfa hullámokban és sok tapasztalat a Zen tréningben átvált théta hullámokra (Takahashi és mtsai., 2015 idézi Kasamatsu és Hirai, 1966; Murate és mtsai., 1994). Azok az emberek, akik magasan képzettek az ön-hipnózisban emelkedettebb szintű théta aktivitást mutatnak, nem csupán hipnózisban, de éberen is (Fell, 2010 idézi Tebecis 1975).
Az eddig leírtak alapján egy nagyon lényeges információt találtunk: a tapasztalt gyakorlók agyhullám aktivitása éberen is emelkedettebb théta aktivitást mutat, ami választ ad a kérdésre, hogy felnőttkorban átélhető-e újra a magasabb baseline théta. Rengeteg kutatás van, amely arról ír, hogy milyen pozitív lélektani hatásokkal jár a meditáció, most viszont térjünk ki részletesen a magasabb théta szint gyakori problémáira.

Mi az a meditáció?

Egy olyan tudati állapot, melyben felerősödik a béke, a kiegyensúlyozottság és a harmónia érzése a feltétel nélküli szeretet energiájával. Többek között ezzel az energiával dolgozik a ThetaHealng is.

Nincs időm meditálásra

Rengeteg információ található arról, hogy hogyan meditáljunk. Az internet tele van különböző meditációval és laikusként fogalma sincs az embernek arról, hogy melyiket válassza, melyik a hatásos és persze az is lényeges szempont, hogy mennyi ideig kell csinálni egy meditációt. Csak az a hatásos meditáció, amely órák hosszat tart? Vagy az is jó, hogyha csak 2 percet meditálok?

Spirituális vezetők meditációja

Régen a spirituális vezetők meditációja nagyon hosszadalmas volt. Nemcsak órákon át meditáltak, hanem napokon és heteken át. Hálás tisztelettel adózunk feléjük, hogy ezt az odaadó és kitartó munkát elvégezték és a mai kor emberének kitaposták az utat, melynek köszönhetően ma már nem kell órákat tölteni egy meditációval.

Az Új kor meditációja

Ma már egy meditáció bárki számára könnyedén elsajátítható és 2 perc alatt elvégezhető. Ez az energia bárki számára elérhető, mégpedig oly módon, hogy egy olyan szituációra, megélt élethelyzetre gondolunk, amikor a legnagyobb szeretetett éreztük a szívünkben. Ha erre a szeretet érzésre koncentrálunk, akkor ez már egy meditatív állapot. Gyakorlással ez a folyamat tartóssá tehető és bármikor elérhetővé válik bármilyen szituációban. Természetesen vannak ettől mélyebbre ható meditációk, pl.: ThetaHealing meditáció (itt található).

Meditáció célja

Meditáció célja az, hogy elérjük azt az állapotot, amikor a mindennapi helyzetekben mindenféle negatív érzelem nélkül a feltétel nélküli szeretet energiájában tudjunk érezni, cselekedni és gondolkozni, azaz létezni.